Selgende tekster

Hvor godt du selger på ditt nettsted henger svært nøye sammen med hvor god du er til å skrive en selgende tekst. Her får du noen tips. Selgende tekster handler veldig ofte om å få brukeren til å klikke på en lenke. Men nøyaktig hva lenken handler om, kan være forskjellig fra nettsted til nettsted.

Noen typiske bruksområder er å overtale brukeren til å:

  • Kjøpe et produkt
  • Bestille en tjeneste
  • Gi fra seg personlige opplysninger
  • Abonnere på et nyhetsbrev
  • Gi penger til en veldedig organisasjon
  • Søke opptak i en klubb

Man bruker ofte selgende tekster både på websider og i epost-markedsføring.

Tre kritiske elementer

Det er som regel tre kritiske elementer i en selgende web- eller epost-tekst:

  • Overskriften
  • Brødteksten
  • Lenken

Av disse tre er den første og den siste viktigst.

Overskriften

Her er det viktig å huske på at overskriften på web ikke fungerer slik overskrifter fungerer i en avis eller et magasin. Lager man annonsetekster til «interruption marketing» (for eksempel avisannonsering eller magasinannonsering) er man opptatt av det reklamebransjen kaller «stopp-effekten», altså det som skal få brukeren til å stoppe opp og kikke på annonsen.

Stopp-effekten er imidlertid som regel ikke relevant på web, med unntak av overskrifter på banner-annonser. På web er det i stedet snakk om relevansmarkedsføring, noe som betyr at «overraskende» og «pirrende» overskrifter ofte kan fungere dårligere enn rent beskrivende og relevante overskrifter.

Snakker man om e-post, er overskriften det man skriver i Subject-feltet på e-posten man sender ut. Denne påvirker i svært stor grad hvor mange mottagere som åpner e-posten.

Noen gode regler for overskrifter er:

  • Si i klartekst hva det dreier seg om
  • Nevn en konkret fordel
  • Ikke prøv å si for mye på en gang – konsentrer deg om en enkelt fordel i overskriften, så kan resten komme etter hvert.
  • Brukere ønsker informasjon. Lag overskrifter som lover informasjon.
  • For e-post: Ikke lag generelle overskrifter som «Nyhetsbrev fra Bedriften AS».

Her er noen konkrete eksempler på gode, selgende overskrifter:

  • Slik tjener du penger på web
  • Du kan redde et barns liv
  • Nye regler om epost-markedsføring
  • 25 % rabatt på kjøleskap
  • Invitasjon til ledersamling om netthandel

Brødteksten

For brødteksten i en selgende tekst er det først og fremst viktig at den er tilrettelagt for «vertikal lesning», altså skumlesning. Brukere på web leser ikke nødvendigvis linje for linje, men lar i stedet blikket gli nedover siden. Det lønner seg derfor å bruke effekter som hjelper brukeren å oppfatte teksten når han skumleser.

Her er noen slike virkemidler:

  • Bruk kulepunkter
  • Uthev enkelte ord
  • Bruk mellomtitler
  • Lag korte avsnitt

Presenterer du fysiske produkter, reiser eller noe annet der den visuelle opplevelsen er viktig, bør du også være nøye med å inkludere gode bilder.

Brødteksten skal alltid peke ned mot en handlingsutløsende lenke.

Lenken

Her er noen tips til lenken:

  • Lenken bør gjenta løftet fra overskriften (hvis du har lovet noe her).
  • Lange lenker får flere klikk. En optimal handlingsutløsende lenke er 7-12 ord lang.
  • Lenken bør se tydelig ut som en lenke, altså være klarblå og understreket.
  • Lenken bør stå på et eget avsnitt, og kan gjerne være fet.

Lenker er sterkest når det er få av dem. En handlingsutløsende lenke bør helst stå alene i synlig skjermbilde. På den måten distraherer du ikke brukeren med andre valgmuligheter. Lenken kan gjerne inneholde en oppfordring, for eksempel «Klikk her for å bestille nytt kjøleskap dag» (men man skal andri ha lenker som bare er «klikk her» – det gir dårlig tilgjengelighet og dårlig søkemotortilpasning).

Lyst til å lære mer om selgende tekst?

Se Webgruppens kurs i salg og markedsføring på nett.