Selvbetjeningsweb

Med en selvbetjeningsweb tjener du penger fordi bruker avlaster organisasjonen med å gjøre noe av arbeidet selv via websiden.

En slik selvbetjeningsweb kan være ekstremt lønnsom for en bedrift. Et større norsk forsikringsselskap har for eksempel kalkulert med at deres bedriftsportal sparer bedriften arbeid tilsvarende 25 hele stillinger. Med en gjennomsnittlig årslønn på 350 000 kroner pluss avgifter, tilsvarer dette en kroneverdi på over 10 millioner kroner, hvert eneste år.

I tillegg til at selvbetjeningswebber er god økonomi for bedriften er de også ofte god kundeservice for bedriftens kunder.

Brukere liker gjerne muligheten til å ordne ting selv når dette betyr at man kan betale regninger søndag formiddag eller konfigurere sin webstatistikk slik man selv ønsker.

Noen eksempler på selvbetjeningswebber og selvbetjeningsfunksjonalitet er:

  • Nettbanker
  • Online kundesenter
  • Pakkesporingstjenester
  • Postnummersøk
  • Sammenligningstjenester
  • Priskalkulatorer
  • Oppslagsverk
  • Oversettelsestjenester

… og mye mer

Som regel etablerer man denne typen tjenester for å avlaste andre deler av organisasjonen. På den måten kan man si at mange informasjonswebber også er en slags selvbetjeningswebber, i og med at de tillater bruker å selvbetjene seg til informasjon.

Selvbetjeningswebben sparer organisasjonen for mange rutinehenvendelser. Men et viktig råd er dette: Suppler selvbetjeningswebben med menneskelige kundebehandlere for de kundene som heller vil ringe eller som trenger spesiell hjelp.

Brukervennlighet forretningskritisk

For betjeningswebber er ofte brukervennligheten fullstendig forretningskritisk. Brukerne kjenner ikke til bedriftens interne tankegang, så det er viktig at man bruker et folkelig språk heller enn fagguttrykk i lenker og menypunkter. I tillegg må all funksjonalitet brukertestes nøye, slik at man vet at det er enkelt og intuitivt å bruke for «vanlige mennesker».

Lyst til å lære mer om utvikling av ditt nettsted?

Se Webgruppens kurs i webutvikling og strategi.