Handlekurvprosessen er svært viktig for enhver nettbutikk. Du kan gjøre så mye gøyale ting, bruke så mye penger du vil på markedsføring og du kan faktisk overbevise kundene dine, men hvis de ikke klarer å gjennomføre kjøpet eller føler seg lurt, da kaster du lett-tjente penger ut av vinduet.
Denne artikkelen skal hjelpe deg med å unngå noen av de største feilene, som dessverre er ganske vanlig å se i norske nettbutikker. Det første du trenger er en «tracker» en funksjon som viser kunden hvor i handleprosessen de befinner seg. Det kan være en avansert funksjon med bilder og dynamikk, eller noe så enkelt som arkfaner som ligger kronologisk bortover.
SETT inn bilde av to ulike trackere.
Denne trackeren bør også være interessant for deg, for det er din bestilingstrakt. Din oppgave er å analysere denne trakten for å finne ut hvor kundene faller av. Det er ganske enkelt å sette opp slike trakter i Google Analytics og andre webanalyseverktøy. Det skal ikke jeg bruke mer tid på nå.
De to vanligste stedene for frafall i en trakt, er i topp og bunn.
Frafall fra toppen av trakten skyldes som regel at du ikke har klart å overbevise kunden. Bruker du kraftige nok virkemidler klarer du som regel å skyve kunden inn, til og med inn i handlekurven. Det som da gjerne skjer er at de trekker seg når de oppdager at de er kommet inn i en bestillingsprosess, noe de egentlig ikke hadde tenkt seg. Den samme effekten får du dersom din markedsføring lover noe annet enn det kunden oppfatter. Annonserer du f.eks. med at du har en kul nettbank, så vil kunden fort oppdage at du snakker vås (ingen nettbanker er kule, men de kan være avanserte, brukervennlige osv). Når kundene føler seg lurt, så dropper de ut av bestillingsprosessen. Det skjer fort.
Frafall fra bunnen er svært bekymringsverdig. Ingen nettbrukere idag bruker (lang) tid på noe de egentlig ikke vil. Så opplever du at kundene dine forsvinner i de siste stegene i handlekurvprosessen din, så er det noe fundamentalt galt på gang. Dette er brukere som i bunn og grunn ønsker å kjøpe produktet ditt, som har registrert seg med navn og nummer. De har faktisk slitt for å få lov til å kjøpe produktet ditt. Hvorfor skulle de da stikke av i siste øyeblikk?
Frykt er den vanligste grunnen, men her er det også mange brukere som blir lurt. La oss ta frykten først. Kredittkort er farlig ville Ludvig sagt. Det synes også nettbrukere, spesielt norske nettbrukere. Det og skulle betale for noe er også ganske skremmende. Når pengene er overført, så føles det mye vanskeligere å klage. Du føler deg bundet (sånn er det psykologisk, selv om vi som nettkjøpere er svært godt forsikret via både kredittkortkjøpslovens §8 og Angrefristloven).
Enhver ting som kan avstedkomme frykt er derfor å forakte på de siste sidene i en handlekurvprosess. Og enhver ting på en nettside kan enten skape frykt eller fristelse eller tvil. I praksis betyr det at du bør fjerne det som fjernes kan; av menyer, lenker, kryssalg og spesielt avtalevilkår når vi nærmer oss selve kjøpet.
- Ikke prøv å selge mer
- Ikke vis frem lange avtalevilkår
- Ikke vis frem lenker til noe annet
Unnlat å lure brukeren. De færreste prøver nok å lure brukeren, men jeg må innrømme at jeg som bruker føler meg ganske lurt mange ganger på nett i Norge. Hva er de vanligste feilene?
- Fraktpris
- Lagerbeholdning
- Kryssalg/mersalg
Lyst til å lære mer om nettbutikk?
Se Webgruppens kurs i salg og markedsføring på nett.