Google Adwords

Google AdWords er norges fremste leverandør av PPC-annonser. Og kanskje den mest kosteffektive annonsekanalen som finnes på web.

PPC står for Pay Per Click – betal per klikk. Som navnet tilsier, er dette annonsering hvor man kun betaler for faktisk trafikk: Annonsøren betaler en liten sum hver gang noen klikker på annonsen, for eksempel 50 øre eller 1 krone per klikk.

Ved vanlige banner-annonser på nett (for eksempel på VG Nett eller på MSN), kan man betale ganske mye for å ha selve annonsen gående, enten den er effektiv eller ikke. PPC-annonsering er det motsatte, altså annonsering der man kun betaler for hver enkelt bruker som klikker. Dette gjør annonseringen kosteffektiv på en helt annen måte.

De som tilbyr betal-per-klikk-annonsering er først og fremst søkemotorene. I Norge er den aller største aktøren på dette markedet Google. Betal-per-klikk-annonsering på Google kalles Google AdWords.

Google AdWords fungerer i tilknytning til søkeord. Når brukeren søker på et ord, så kommer det faktiske søketreffet opp i den røde ruten på figuren under, og annonsene kommer opp i det rosa feltet:

Akkurat som rekkefølgen av oppføringene i det faktiske søketreffet ikke er tilfeldig, er det heller ikke tilfeldig hvilken av annonsene som kommer først. Hver annonsør byr nemlig en sum per klikk, og i utgangspunktet vil den som byr mest komme først.

Rekkefølgen av annonsene er som følger:

  • I tillegg til prisen per klikk, er også populariteten av annonsene med på å styre rekkefølgen. Det er altså faktisk tenkelig at annonsør nr 1 på bildet over har betalt mindre per klikk enn annonsør nr 3, men at annonse nr 1 er blitt mer klikket på av brukere.
  • På Google AdWords velger du selv hvilke søkeord du ønsker at annonsen skal komme opp på, men hvis ikke søkeordene er relevante vil ikke brukerne klikke på annonsen, og da vil den gradvis falle ut.
  • I tillegg til å bestemme hvor mye du ønsker å betale per klikk, kan du også sette en maksimumspris per dag. Hvis du for eksempel sier at du ikke ønsker å bruke mer enn kr 50,- per dag, vil annonsen bli vist inntil kr 50,- eventuelt er klikket opp, og så vil annonsen forsvinne inntil neste dag. Neste dag kommer annonsen inn igjen.

Du styrer selv

Google AdWords administrerer du selv på nett. Du bestemmer selv hvilke søkeord du vil annonsere på, hvor mye du vil by for hvert enkelt klikk, og hvordan annonsen din skal utformes. Du kan til og med lage flere alternative annonsetekster, og så vil systemet automatisk finne ut hvilken av disse som fungerer best og bruke denne mest.

Dessverre finnes det juksere også innenfor betal-per-klikk-annonsering.

Den vanligste juksemetoden er at firmaer tilbyr deg å sette opp din PPC-annonse for en fast pris, tar grovt overbetalt og stikker overskuddet i egen lomme. Hvis du får tilbud om å kjøpe for eksempel «femti søkeord for bare 5000 kroner» på Google, så si nei. Prisen for PPC-annonsering regnes kun i pris per klikk (for eksempel 50 øre, 1 krone eller kanskje 5 kroner hvis søkeordet er attraktivt). Fastpris for annonser på Google betyr som regel at det er svindlere på ferde.

Strategier for Betal-per-klikk-annonseringHer er noen tips som avanserte PPC-annonsører ofte benytter:

Bestill annonsen på så mange søkeord som mulig. Ikke annonser bare på «regntøy», men også på «allværstøy», «regnfrakk», «sydvest» og mange andre tilsvarende ord. Du betaler for antallet klikk totalt, uavhengig av antallet ord, så det er ingen vits i å spare på synonymene.
Bruk verktøyet i Google AdWords til å finne synonymer som du ikke har kommet på selv. (Klikk på det som kalles «keyword suggestion tool» når du er pålogget din AdWords-konto.)
Kjøp annonsen på kombinasjoner av ord. Ikke bare «regntøy» men «regntøy Bergen», «billig regntøy» osv. På kombinasjoner av ord blir også ofte topp-plasseringen mye billigere per klikk enn på enkeltord.
Prøv ut varianter av annonsetekster. Det er ofte stor forskjell på hvor mange klikk du får (og dermed også plasseringen av annonsen) avhengig av hvor god annonseteksten er.
Se nøye på de annonsene som har topp-plasseringer i dag. Dette er de annonsene som brukerne har klikket mest på. Se om du kan få noen ideer til å utforme annonsene dine på tilsvarende måte.
Her kan du kjøpe annonser

Det finnes foreløpig bare to betal-per-klikk-annonsemedier på det norske markedet: Google AdWords som selger annonser på Google, og Yahoo! Search Marketing som tilbyr PPC-annonser på blant annet MSN Søk, Startsiden og Sesam.

Fordi Google har en så stor del av det norske søkemotormarkedet (over 75 prosent), så er det vanligvis med Google AdWords du vil oppnå best effekt. På Google kan du også selv administrere annonsene dine på nett. Det er imidlertid ikke noe i veien for å gjøre begge deler.
Slik blir du Google AdWords-annonsør

Gå til Google AdWords
Klikk på «Registrer deg nå»
Følg veiledningen
Slik blir du Yahoo! Search Marketing-annonsør

Gå til Yahoo! Search Marketing informasjon på Sesam
Scroll til du kommer nederst på siden
Klikk på «Ja, send meg et gunstig tilbud nå»
Fyll ut og send e-posten
Du vil da bli kontaktet av en av deres selgere og kan bestille videre på de skjemaene han eller hun sender deg.

Lyst til å lære mer om søkemotorsynlighet?
Se Webgruppens kurs i analyse og markedsføring for web.