Avisannonser

Selv om papiraviser ikke er en nettbasert kanal, betyr det ikke at den ikke kan brukes til å skaffe brukere til ditt nettsted.
De trykte papiravisene har fremdeles et ganske sterkt grep på leserne – spesielt gjelder dette lokalavisene. Har du et nettsted som retter seg mot brukere fra bestemte distrikter kan avisene være et svært aktuelt supplement. Det samme gjelder nettsteder der produkter eller tjenester er lokalt orienterte.

Kombinasjonen avis og web

Et lønnsomt grep kan også være å tenke kombinasjonen avis og web i utgangspunktet. Ett eksempel på dette er rekrutteringskampanjen i forbindelse med utvidet taxfree-salg på norske flyplasser for noen år siden.

I dette tilfellet var det svært mange stillinger som skulle besettes, på mange forskjellige steder i landet. Skulle alle stillingene utlyses i avis, ville dette medført en svært stor og dyr annonse.

I dette tilfellet valgte annonsøren i stedet å etablere et nettsted der alle stillingene var beskrevet og der man kunne sende inn elektronisk søknad på de forskjellige stillingen. Deretter supplerte man dette nettstedet med en enkel og billig annonse i dagsavisene, som så omtrent slik ut (rekonstruert fra hukommelsen av oss i Websuksess.no):

På grunnlag av denne enkle annonsen fikk utlyser inn over 5000 jobbsøknader gjennom nettstedet – noe som må kunne karakteriseres som en overveldende respons.

Rubrikkannonser

Selv når budsjettet ikke tillater store avisannonser (disse er jo gjerne relativt dyre, spesielt i sammenligning med for eksempel PPC-annonsering på nett), kan man vurdere avis som kanal. I disse tilfellene er gjerne løsningen rubrikkannonser.

Med en rubrikkannonse kan du få en liten annonse til en billig penge – og hvis de varene eller tjenestene du tilbyr er relevante i forhold til kategorien som runrikkannonsen står i, kan dette gi god uttelling i form av besøk til en spesialisert tjeneste.

Et annet aspekt er at du kan benytte websiden til å få sagt veldig mye mer enn du har plass til å si i rubrikkannonsen, og så kan du bruke rubrikkannonsen til å fortelle om at du har mye mer informasjon tilgjengelig på nett.

Et annet aspekt er at mange brukere har lavere terskel for å oppsøke mer informasjon på grunnlag av en avisannonse når de kan klikke seg inn på nettet etter denne informasjonen i stedet for å for eksempel ringe.

Norske aviser

Vil du prøve deg på en avisannonse? Kontakt avisen direkte:

Her finner du alle norske riksaviser.
Her finner du en oversikt over alle norske lokalaviser.
Lykke til med din aviskampanje!